پرش به محتوا

تله انزوای اجتماعى

  • از
بررسی چالشهای روانی رایج میان کارآفرینان. تله انزوای اجتماعی

در بسیاری از موارد رو در رو شدن با عواملی که به نوعی ما را از حاشیه امن خود خارج میکنند ترسناک و دلهره‌آور میباشد. یکی از این موارد حضور در جمعهای تازه و بر قراری ارتباط با افراد جدید است. انزوا طلبی و فرار از حضور در جمع به بهانه کار و یا هر دلیل دیگری از بهانه‌هایی است که در بعضی از کارآفرینان دیده میشود.

لطفا قبل از مطالعه و یا گوش دادن به این اپیزود اپیزود‌های قبلی را به دقت گوش دهید.

موضوع ارتباطات بین فردی در فضای کاری و بویژه استارتاپها یکی از پر چالش‌ترین و درعین حال کلیدی ترین عناصر در روند موفقیت و یا شکست استارتاپهاست. بارها در صحبتهای کارآفرینان و سرمایه گذاران موفق شنیده و تاکید شده که هسته اصلی یک استارتاپ به تیم آن متصل است و هرچه تیم قوی‌تر و سالم تر باشد احتمال جذب سرمایه‌گذار و موفقیت آن بیشتر خواهد شد.
اما موضوع اصلی در اینجا ساختار شخصیتی و الگوهای روانی و ارتباطی است که هریک از افراد حاضر در محیط استارتاپی باخود به همراه دارند. بسیاری از افراد از گذشته‌ای به شدت پر تلاطم و پر آشوب می‌آیند در حالی که ممکن است فردی دیگر از خانواده و محیطی به شدت آرام و بدور از تلاطم‌های مرسوم پا به میدان گذاشته باشد .

شناخت این ویژگیها و از سویی درک موقعیت روحی و روانی افراد حاضر در یک استارتاپ یکی از موضوعاتی است که نیازمند مطالعه و آموزش است. در این میان تله انزوای اجتماعی یکی از تاثیرگذار ترین تله‌ها در روند شکست ارتباطات بین فردی است. از آنجایی که ماهیت استارتاپ به شدت وابسته و نیازمند ارتباطات است چنانچه فردی درگیر این تله باشد قطعا در روند برقراری ارتباط ضعیف عمل خواهد کرد.
کارآفرینان بسیاری هستند که به دلیل وجود این تله و کتمان آن فرصتهای بسیاری را از خود و کسب و کارشان دور کردند. چرا که از اولین ارکان موفقیت یک کسب و کار توانایی و مهارت برقراری ارتباط سالم میان افراد و نیز با نفرات جدید است. 

بنیانگذار،‌ متخصص و یا همکاری که نتواند در برقراری ارتباطات از ابتدا قوی و مسلط ظاهر شود احتمال دارد تصویری ضعیف،‌غیر قابل اعتماد و غیر قابل دسترس از خود ارائه نماید که بدیهی است هیچ شخص نسبتا سالمی حاضر به همکاری با فردی که دارای چنین ویژگی‌هاییی است نخواهد بود.

در بسیاری موارد دیده شده که چه بسا فردی با تخصصی بسیار خاص و سابقه‌ای موفق اما ناتوان در برقراری ارتباطات با دیگران نتوانسته تیم اصلی را به درستی همراهی کند و بعد از مدتی بواسطه دوری گزینی از جمع کنار گذاشته شده. 

تله انزوای اجتماعی 
اپیزود هشت . 
امیرعباس صدقی زاده. 
دکتر علی میرآقایی

از دید روانشناسان و متخصصین این حوزه چنانچه فردی بنا به دلایلی نامعلوم و غیر مشخص از روبرو شدن در جمع و ایجاد ارتباط با دیگران دوری کند و در موقعیتهای اجتماعی جدید دچار اضطراب و تشویش شود تا حدی که ترجیح دهد بناچار در گوشه‌ای به دور از جمع مذکور قرار بگیرد، احتمالا در گیر تله انزوای اجتماعی میباشد.از دید این افراد آدمهای باثبات برای شراکت کاری و رابطه عاطفی جذاب نخواهند بود، یا یک رابطه خوب را با اضطراب و گیر دادن های زیاد خراب میکنند و یا در برابر یک آدم بی ثبات بیش از اندازه انعطاف نشان میدهند.
کارآفرینان و یا کسانی که در محیط‌های کاری از روبرو شدن در جمع، صحبت کردن با افراد جدید و یا برقراری ارتباط با افراد جدید بویژه جنس مخالف دوری میکنند احتمال دارد که در گیر این تله باشند.

اشتباه نکنیم. افرادی که درگیر تله انزوای اجتماعی هستند عموما ممکن است خود را با عنوان درونگرا معرفی کنند در حالی که الزاما این چنین نیست.
در بسیاری موارد انتخاب مکانیزم فرار که در اینجا دوری گزینی از جمع و اجتماع است صرفا یک روش مقابله با تله است در حالی که فرد مذکور در شرایطی که در محیط امن قرار میگیرد چه بسا ارتباط بسیار قوی و صمیمی با دیگران برقرار کند. 
کسانی که در گیر این تله هستند در حقیقت در برقراری ارتباط در موقعیتهای جدید به خودشان اطمینان ندارند. احساس می­کنند با بقیه فرق دارند و خودشان را در مقایسه با دیگران ضعیف­تر ارزیابی می‌کنند.

در این تله فرد معیارهای بالایی برای عملکرد خود در نظر می‌گیرد. خود را با افراد دیگر و مخصوصا کسایی که در زمینه‌ای خاص قوی هستند مقایسه می­کنند. بسیار به قضاوت و ارزیابی دیگران حساس هستند و علائم اضطرابی جسمانی خود را به خوبی پایش می­کنند. 
این تله باعث میشود که به خاطر مواجه نشدن با اضطراب، بسیاری از موقعیت­های شغلی و کاری مهم را از دست بدهند. همچنین این تله ممکن است باعث شود که فرد از خود یک چهره ضعیف و ترسیده به نمایش بگذارد که باعث میشود دیگران بر روی وی برای سپردن مسئولیت­های بیشتر کاری حساب باز نکنند.
این تله که متاسفانه به دلیل اشتباهات تربیتی و آموزشی در دوران کودکی در فرد بوجود می‌آید از همه‌گیری نسبتا بالایی برخوردار است.

در این اپیزود به همراه دکتر علی میرآقایی روانشناس و طرحواره درمانگر در تلاش هستیم تا با ترسیم تصویری نسبتا کامل چرایی و دلایل شکل گیری این تله را باهم مرور کنیم و از سویی به مکانیزمهای مقابله‌ای در این تله بپردازیم. 

از شما دعوت میکنیم شنونده این اپیزود باشید و برای ما دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید. 

ارزیابی شما از این اپیزود.