پرش به محتوا

طرحواره درمانی در دنیای کارآفرینان

  • از
بررسی چالشهای روانی رایج میان کارآفرینان از دیدگاه طرحواره درمانی


چالشهای روانی کارآفرینان از دیدگاه طرحواره‌ درمانی

تله یا طرحواره چیست و از کجا می‌آید؟

به بیانی ساده چکیده تجربیات زیست شده از بدو تولد در ذهن ما مجموعه‌ الگوهای فکری، احساسات و باورهایی را نسبت به یک سری از عوامل بیرونی ایجاد میکند که در طول دوران زندگی فرد بر روند تحلیل و دریافت تجربیات بیرونی،‌ فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی تاثیر مستقیم میگذارد.

تاثیر طرحواره‌ها عموما نتایج نامطلوب به همراه دارد و به شدت بر شکل گیری ساختار شخصیتی فرد تاثیر میگذارد. در بسیاری از موارد تله‌های روانی و یا به عبارتی طرحواره‌ها خود را در روابط بین فردی، موقعیت‌های شغلی و روابط اجتماعی نشان میدهند. از جمله موارد بسیار عیان از تاثیر طرحواره ها میتوان به بدبینی و یا خوش بینی‌های افراطی،‌ شک و تردید‌های بی‌دلیل،‌ احتیاط‌های بی‌منطق،‌ جزئی نگری‌ها و رفتارهای وسواس گونه چه در شرایط کاری و چه در شرایط عادی زندگی اشاره کرد. 

از ویژگی‌های مهم و اساسی کارآفرینان موفق توان واگذاری، اعتماد، تصمیم گیری‌های قاطعانه و فوری است. اما شاید از میان صدها کارآفرین تنها معدود افرادی باشند که میتوانند این ویژگیها را به راحتی در زندگی و شرایط کاری روزمره تجربه کنند. مابقی عموما در هنگام مواجه با مشکلات و یا لحظات خاص تصمیم‌گیری درگیر گفتگوهای ذهنی میشوند که باعث میشود عدم اعتماد،‌ شک و تردید، عقب نشینی‌های بی‌دلیل جایگزین تصمیم گیری و رفتار درست شود. در نهایت آنچه که بوجود می‌آید از دست دادن فرصت‌های ناب و خاص کارآفرینی است.
از دیدگاه روانشناسان و صاحب نظران این حوزه چنانچه فردی این مدل از احساسات و باورها را در موارد مختلف زندگی از روابط شخصی و عاطفی گرفته تا موقعیتهای حساس کاری تجربه و تکرار کند احتمال دارد که شخص مذکور در یکی از انواع تله‌های روانی گیر کرده باشد. 

در فضای استارتاپی به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن شرایط و از سویی حجم بالای مسئولیت، عموما کارآفرینان و همراهانشان تحت تاثیر طرحواره‌ّ‌ها عمل میکنند. از آنجایی که ماهیت ساختار استارتاپ به شدت تحت تاثیر شرایط لیدر مجموعه است لذا بسیار مهم است که کارآفرینان شناخت دقیقی از خود داشته باشند و بدانند که در چه شرایطی تصمیمات و رفتارهای آنها تحت تاثیر طرحواره‌ها قرار میگیرد تا به موقع لازم بتوانند با کمک گرفتن از نیروهای متخصص از تاثیر این تله‌های روانی جان سالم به در ببرند و نهایتا استارتاپ خود را با قدرتی بیشتر به سمت جلو هدایت کنند. 

در اپیزود ۳ از فصل سه امیرعباس صدقی‌زاده هدایتگر و استراتژیست برند در گفتگو با دکتر علی میرآقایی به مهمترین چالشهای روانی کارآفرینان و چگونگی برخورد سرمایه‌گذاران با آنها می‌پردازند.

در این اپیزود و در طی ۹ اپیزود در پیش‌رو دکتر علی میرآقایی رواشناس بالینی و متخصص حوزه طرحواره درمانی ما را با دنیای ذهن و مغز، انواع تله‌های روانی شایع میان کارآفرینان و روشهای تاثیرگذاری آنها بر رفتار و مدلهای تصمیم گیری و تصمیم سازی در زندگی شخصی و نیز شرایط پراسترس کاری استارتاپی آشنا میکنند. 
شما میتوانید در صورت نیاز با استفاده از لینک زیر مستقیما با ایشان و کارگاه‌های تخصصی که در همین زمینه تهیه شده آشنا شوید. 
www.alimiraghaie.ir
در ادامه از شما میخواهیم تا شنونده اولین بخش گفتگو با دکتر علی‌میرآقایی باشید. 

فراموش نکنیم که سرمایه‌گذاران هوشمند برای آنکه درک درستی از موقعیت و شخصیت کارآفرین داشته باشند تا بتوانند تصمیم نهایی را بگیرند عموما با طرح پرسشهای چالش برانگیز تلاش میکنند تا نحوه برخورد کارآفرینان در شرایط چالش برانگیز مشاهده کنند. چنانچه فردی در گیر تله‌های مختلفی همچون تله بی‌اعتمادی،‌ عدم باور به خود و یا انزوای اجتماعی باشد بلافاصله میتواند نقاط ضعف خود را به صورت غیر قابل کنترل نشان دهد که در این شرایط یا سرمایه‌گذار عقب نشینی خواهد کرد و یا اگر استارتاپ مد نظر بسیار برایشان جذاب باشد بلافاصله سعی خواهند کرد که بالاترین میزان امتیاز را کارآفرین دریافت کنند تا در موقع نیاز از اختیاراتی که دارند برای حفظ موقعیت سرمایه‌خود بهره بگیرند. 

. آشنایی با تله‌های روانی شایع میان کارآفرینان. فصل سه

ارزیابی شما از این اپیزود.