پرش به محتوا

بررسی خلق و خو یا موود در میان کارآفرینان

  • از
بررسی چالشهای روانی رایج میان کارآفرینان از دیدگاه طرحواره درمانی


خلق و خو یا موود چیست و چرا بعضی از کارآفرینان بداخلاق یا خوش اخلاق هستند؟

لطفا قبل از مطالعه و یا گوش دادن به این اپیزود اپیزود‌های قبلی را به دقت گوش دهید.

در اپیزود قبلی که اولین بخش گفتگو با آقای دکتر میرآقایی بود گفتیم که طرحواره چیست و به چه شکل میتواند در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی در لحظات مختلف کاری و زندگی فرد تاثیر نامطلوب از خود برجا بگذارد.
اما در این اپیزود به یک موضوع ریشه‌ای دیگر اشاره میکنیم که میتواند متاثر از طرحواره و یا تاثیرگذار بر عملکرد طرحواره باشد.
تصور کنید به عنوان یک کارآفرین وارد فضای کاری خودتان میشوید و یکباره متوجه میشوید که یکی از هم‌بنیانگذاران شما و یا یکی از همکاران شما نسبت به یک موضوع خاص به‌شدت موضع دارد و تاحدی که در صورت مخالفت شما  

ممکن است که صدای خود را بلند کند، پرخاشگری کند و یا از حالت طبیعی خود خارج شده و رفتاری افراطی در برابر مخالفت شما از خود نشان دهد. در طول همان روز متوجه میشوید که سایر همکاران شما اشاره میکنند که فلانی همیشه بداخلاق و پرخاشگر است بخصوص اگر با ایده‌های وی مخالفتی شود. 
این سناریو عموما موضوعی نیست که استثنا باشد. در بیشتر مواقع افرادی که درگیر تله‌های روانی باشند در فضای پراسترس کاری برخوردهای جدی، تلخ و یا ناخوشایندی از خود نشان میدهند بویژه زمانی که قرار باشد فضای امن آنها را با چالش همراه کنیم. 

در این اپیزود به موضوع خلق و خو اشاره میکنیم و اینکه ریشه‌های تشکیل دهنده خلق و خو چیست؟ 
چرا بعضی‌‌ها کلا منفی‌نگر هستند و یا چرا بعضی‌ها به صورت افراطی خوشبین هستند؟ چرا بعضی از همکاران و مدیران به شدت تحریک پذیر هستند و حساس در حالی که دیگر همکاران در شرایط مشابه میتوانند به شدت بیخیال و سرخوش باشند؟ یا فرضا چرا بعضی از همکاران ما و یا حتی برخی از بنیانگذاران استارتاپها به شدت درونگرا هستند و ترجیح میدهند در جایی به دور از سر و صدا و شلوغی کار کنند و تا حدی خود را از دیگران جدا کنند در حالی که در نقطه مقابل دیگر همکاران مایل هستند که در جمع باشند و فعال. 

بررسی ویژگیهای شخصیتی و تاثیرات طرحواره‌ها بر خلق و خو کارآفرینها در شرایط استرس زا
اپیزود ۴ از فصل سه.
The Next Step Show Podcast 
NSS Podcast by Amir Sed

تمام این ویژگیهای رفتاری ریشه در خلق و خوی ما دارند. در این اپیزود توضیح داده شده که چطور خلق و خو در تعامل با تجربیات آسیب زا به شکل­ گیری طرحواره­ ها منجر میشه. همچنین در این اپیزود در مورد نیازهای بنیادین روان صحبت شده. در مورد اصلی ترین نیازهای روان، همسان با نیازهای جسمانی مثل آب، غذا، اکسیژن و سکس. شما متوجه میشید اگر یک نیاز خاص در وجود شما به اندازه کافی در دوران کودکی برآورده نشده باشد در بزرگسالی شما را دچار چه مشکلاتی خواهد کرد.

مثلا اگه نیاز به کفایت مندی و استقلال شما برآورده نشده باشه احتمالا در کنش با خلق و خو، در درون شما طرحواره یا تله شکست را ایجاد کرده که در فضای استارتاپی بسیار دردسر ساز خواهد شد.
در ادامه از شما میخواهیم تا شنونده دومین بخش گفتگو با دکتر علی‌میرآقایی در ارتباط با موضوع ریشه‌های شکل گیری خلق و خو و نتایج تعامل آنها با موضوع طرحواره‌ها باشید. 
شما میتوانید در صورت نیاز با استفاده از لینک زیر مستقیما با دکتر میرآقایی و کارگاه‌های تخصصی که در همین زمینه تهیه کرده‌اند در ارتباط باشید. 

فصل سه. خلق و خو یا موود چیست و چرا بعضی از کارآفرینان بداخلاق یا خوش اخلاق هستند؟

ارزیابی شما از این اپیزود.