پرش به محتوا

تله طرد و رها شدگی

  • از
بررسی چالشهای روانی رایج میان کارآفرینان. تله طرد و رها شدگی

تله طرد و رها شدگی چیست و چرا احساس میکنیم ممكن است همکاران ما روزي رهایمان کنند؟

لطفا قبل از مطالعه و یا گوش دادن به این اپیزود اپیزود‌های قبلی را به دقت گوش دهید.

تصور کنید در محیط استارتاپی خود در تلاش هستید تا با فراهم کردن شرایط لازم تمام اعضای تیم وظایفشان را به درستی انجام دهند و در عین حال روابط سالم و خوبی باهم برقرار کنید. اما در همین میان ممکن است متوجه شوید که در درون خود با نوعی از گفتگوی ذهنی اضطراب آور مواجه هستید که تمام مدت به شما هشدار میدهد که احتمال دارد این افراد شما را ترک کنند و یا شما را تنها بگذارند. در بعضی موارد ممکن است این تجربه را داشته باشید که احساس کنید به شما بی توجهی میشود و این گفتگو را با خود داشته باشید که چرا آنها به درخواستهای من توجه نمیکنند؟ به عنوان مثال تصور کنید که به تمام اعضای تیم ایمیل میزنید که برای شما گزارش و یا کاری را ارائه دهند اما در این میان یک یا چند نفر هستند که نمیتوانند عینا در زمان تعیین شده نیاز شما را پاسخ دهند.

احتمال دارد کاملا ناخودآگاه و به دور از هشیاری آگاهانه فکر کنید که دیر یا زود این افراد شما را رها خواهند کرد و شما در تلاش هستید تا به دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان دهد این افراد شما را تنها خواهند گذاشت.
شاید متوجه شوید که نسبت به بی توجهی همکارانتان به شدت دچار خشم و عصبانیت شدید و در تلاش هستید تا با کنترل کردن آنها شرایط را به نوعی تحت کنترل قرار دهید تا جلوی تهدید‌های احتمالی را بگیرید.
این در حالی است که هیچ یک از سناریوهایی که شما در ذهن خود ساخته‌اید واقعیت ندارند و فقط همکاران شما به دلیل حجم بالای کار نتوانسته‌‌اند پاسخ شما را بدهند. ما بقی ماجرا ساخته و پرداخته ذهن شما است چرا که احتمال دارد شما اسیر تله طرد و رها شدگی باشید.

اما ریشه‌هاش این تله از کجا می‌آید و حامل چه پیامی است؟

بر اساس گفته‌های دکتر میرآقایی در اپیزود ۳ این تله مانند سایر تله‌ها از دوران کودکی ما می‌آید. آن هنگام که کودک نیازمند حضور والدین و یا مراقبت کننده‌ های اولیه خود است، کمبود حضور به موقع و کافی آنها در دنیای کودک به معنای فقدان، از دست دادن و نا امنی است.

به عبارتی تله طرد و رها شدگی (Abandonment Schema) در روان فرد روایتگر قصه نا امنی، غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط و رویدادها،‌ ناپایداری موقعیت‌ها و افراد مهم زندگی و کمبود حمایت از سوی دیگران است.

تله طرد و رها شدگی 
اپیزود شش . 
امیرعباس صدقی زاده. 
دکتر علی میرآقایی

اگر تله طرد و رها شدگی داشته باشید احتمالا معتقدید که هرلحظه امکان دارد افراد مهم زندگیتان (عاطفی یا شریک کاری) به نوعی شما را رها کنند یا اینکه به فرد دیگری علاقمند شوند. اضطراب و دلهره ناشی از این باورها بسیار آزاردهنده است. این تله زمانی شکل میگیرد که نیاز شما به محبت و دلبستگی ایمن به صورت پایدار توسط مراقبین اولیه برآورده نشده و والدین شما احتمالا افرادی غیرقابل پیشبینی و بی ثبات بودند. نگران بودن هیجان اصلی این تله است. این تله شما را به سمت روابطی سوق خواهد داد که احتمال رهاشدگی در چنین روابطی بالا باشد. یعنی ارتباط با افرادی که به اندازه کافی در دسترس نیستند و هدف خاصی از بودن با شما ندارند. دقت کنید که منظور از تله یعنی تکرار گذشته. در واقع اگر در دوران کودکی تجربه طرد و رهاشدگی را داشته اید الان کاری میکنید که دوباره همان تجربه تکرار شود.
از دید شما آدمهای باثبات برای شراکت کاری و رابطه عاطفی جذاب نخواهند بود، یا یک رابطه خوب را با اضطراب و گیر دادن های زیاد خراب میکنید و یا در برابر یک آدم بی ثبات بیش از اندازه انعطاف نشان میدهید.

وجود این تله در شرایط تشدید شده میتواند تله شک و بی اعتمادی (موضوع اپیزود ۷) و یا سایر تله‌‌های نزدیک به خود را بیدار کند که در هرچند ممکن است افراد با به کارگیری مکانیزم‌های مختلف در تلاش باشند تا تاثیرات این تله را کاهش دهند اما در حقیقت این زخم روانی در هر بار که سرکوب میشود عمیق تر خواهد شد. از مشکلات بسیار مهمی که در فضای استارتاپ‌ها و به واسطه وجود این تله بوجود میاید میتوان به تغییرات و جابه‌جایی‌هایی اشاره کرد که ممکن است به استخدام و اخراج افراد مختلف در مدت زمان کم منجر شود و به خلق محیطی بینجامد که در آن افراد به شدت احساس کنند که تحت کنترل هستند و آزادی عمل نخواهند داشت.

وجود این مشکل از دید سرمایه گذار حرفه‌ای به شدت سوال برانگیز خواهد بود و میتواند در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری روی استارتاپ تاثیر جدی بگذارد. چرا که وجود چنین پدیده‌ای نشان دهنده عدم ثبات تصمیم گیرنده ارشد سازمان، عدم توانایی رهبری سازمان در انتخاب و گزینش افراد شایسته،‌ مدیریت جز نگر و کندی در پیاده سازی اهداف کاری استارتاپ است.
در این اپیزود به همراه دکتر علی میرآقایی به شرح این تله میپردازیم و با تاکید بر اولین بازخوردهای این تله در برقراری روابط عاطفی و بعد از آن در محیط های کاری تلاش میکنیم تا تصویری جامع از عملکرد این تله به شنونده ارائه نماییم.

از شما دعوت میکنیم تا شنونده این اپیزود باشید.

ارزیابی شما از این اپیزود.