پرش به محتوا

Quantitative research in startups.

  • از

اهمیت تحقیقات کمی و کاربرد آن در استارتاپها چیست؟

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در یک استارتاپ به ویژه استارتاپهای Early Stage داشتن دسترسی به اطلاعات کاربردی و مفیدی است که بتوان با استفاده از آن قدم بعدی را در جهت رشد محصول، مدیریت تیم و یا جذب مشتری به صورت آگاهانه برداشت. از آنجایی که امروزه حجم دریافت اطلاعات از نقاط مختلف تماس در طول مسیر تجربه مشتری بسیار زیاد و متنوع است، نداشتن استراتژی مشخص و واضح و نیز نبود هدفی شفاف، از پیش تعیین شده و قابل اندازه گیری میتواند کارآفرینان را با بی انضباطی اطلاعات و برداشتهای بعضا نا همگون مواجه کرده و در نهایت تصویری مخدوش و نا مشخص از آینده در برابر وی قرار دهد که نتیجه آن میتواند اخذ تصمیم نادرست و نهایتا شکست استارتاپ را رقم بزند.

دراین میان تحقیقات کمی از آن جهت می تواند مناسب حال استارتاپها باشد که اطلاعات دقیق و قابل اندازه گیری و البته به دوراز سویه گیری های شخصی را متناسب با اهداف تیم هدایت کننده استارتاپ از همان ابتدا در اختیار قرار میدهد. این اطلاعات با توجه به سوال پرسیده شده، شیوه جمع آوری و نیز مدلی که برای تحلیل آنها استفاده میشود میتواند قدم بعدی را در جلوی کارآفرین قرار دهد.
در اینجا به نکاتی کلی در خصوص تحقیقات کمی، ویژگیها و انواع آن اشاره میکنیم. آنچه که د راین چند خط تقدیم شما میشود صرف جنبه یادآوری و نیز اطلاع رسانی دارد و چنانچه شما مایل به یادگیری مطالب بیشتری در این زمینه هستید پیشنهاد میکنیم تا به اپیزود سی و نه از فصل دوم پادکست The Next Step Show که در انتهای این صفحه در اختیار شما قرار داده شده توجه نمایید.

تحقیقات کمی در یک نگاه

تحقیقات کمی به مدلی از مطالعات منظم و هدفمند گفته میشود که بر اساس جمع آوری اطلاعات آماری و انجام مراحل تحلیل و محاسبه به منظور درک چیستی و چگونگی پدیده ای خاص انجام میپذیرد.

Quantitative Research in Startups
در تحقیقات کمی هدف رسیدن به پاسخهای آماری قابل استنادی است که بتوان بر اساس آن نقشه راه آینده پیشرفت استارتاپ را ترسیم کرد.
در تحقیقات کمی از اطلاعات بدست آمده در جهت تصمیم گیری آینده سازمان، محصول یا برند استفاده میشود.

این اطلاعات عموما از مشتریان فعلی و یا مشتریان احتمالی آینده و با استفاده از روشهای متنوع و متفاوتی مانند ارسال نمونه محصول، ارسال پرسشنامه های آنلاین، انجام پرسشگری به صورت حضوری و یا ارسال انواع نظر سنجی های متدوال جمع آوری میشود که در نهایت بعد از انجام مراحل تحلیل و محاسبه نتایج بدست آمده به صورت اطلاعات دقیق عددی و آماری و به منظور پیشبینی شرایط آینده محصول، برند، بازار و یا خدمات ارائه می شود. این اطلاعات در نهایت میتوانند به مدیران ارشد و تصمیم گیرندان کلیدی کسب و کارها کمک کنند تا نسبت به شرایط در پیش رو تصمیمات بهتری اخذ نمایند.

ویژگیهای تحقیقات کمی

  • استفاده از ابزار دقیق جمع آوری و تحلیل اطلاعات.
  • نیازمند به نمونه جامعه آماری دقیق و درست به منظور انجام تحقیقات.
  • متمرکز بر سوالات با انتهای بسته.
  • نیازمند به انجام مطالعات مقدماتی قبل از جمع آوری اطلاعات.
  • مبتنی بر اطلاعات قابل اندازه گیری و قابل شمارش.
  • امکان بست دادن اطلاعات جمع آوری شده به مابقی جامعه.

مزایای تحقیق کمی

  • دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد و دقیق.
  • امکان جمع آوری سریع اطلاعات.
  • امکان جمع آوری حجم بالا و متنوع اطلاعات مورد نیاز.
  • جمع آوری و دسترسی به اطلاعات بدون دخالت باورهای شخصی.

مقدمات انجام تحقیقات کمی

  • درک تفاوت میان تحقیقات کمی و کیفی وتعیین دقیق مدل اجرایی بر اساس تعریف موجود.
  • انتخاب صحیح نمونه جامعه آماری جهت انجام تحقیق.
  • تعریف دقیق از اهداف مورد نظر برای انجام تحقیق.
  • طرح سوالات قابل فهم برای اکثریت جامعه هدف، بدون پیچیدگی، ساده، قابل فهم و به دور از کلمات و یا واژگان تخصصی.
  • انجام مطالعات اولیه.

لازم به ذکر است که گستردگی روشها و استراتژی های انجام تحقیقات بازار چه به روش کمی و چه به روش کیفی بسیار متنوع و گسترده است. از آنجایی که مخاطبین برنامه و محتوی این صفحه عموما کارآفرینان و فعالان حوزه استارتاپها هستند پیشنهاد میکنیم با توجه به محدودیت زمانی صرفا تلاش شما در جهت آشنایی با دنیای تحقیقات بازار باشد و انجام آن را به دست متخصصینی بسپارید که درک درستی از انجام تحقیق در فضای استارتاپها دارند.

در انتها از شما دعوت میکنیم تا شنونده اپیزود 39 از فصل دوم بخش فارسی پادکست The Next Step Show (NSS-Farsi) باشید که در ارتباط با موضوع تحقیقات کمی و اهمیت آن در فضای استارتاپها است.

جهت دسترسی به آرشیو اپیزودهای فصل دو اینجا را کلیک کنید.

کاربرد و اهمیت تحقیقات کمی در فضای استارتاپها. اپیزود سی و نه از فصل دوم پادکست The Next Step Show (NSS-Farsi)

دیدگاهتان را بنویسید